Review Time – Zo speel ik viool deel 1

Ik geef met veel passie groepslessen viool, maar ook privélessen en met de beginners gebruik ik sinds 2 jaar de Nederlandse vioolmethode Zo speel ik viool van Carmen Eberz. Er zijn inmiddels 2 delen uitgebracht en zo ver ik begrijp is Carmen bezig met het 3de deel. In dit artikel wil ik mijn ervaringen delen en het boek reviewen naar aanleiding van mijn 2 jaar ervaring met de methode Zo speel ik viool deel 1.

Deel 1 is opgesplitst in 3 hoofdstukken. Naast deze hoofdstukken heb je nog apart sint & kerstliedjes en 3 blz’s Techniek. Het boek bevat een CD en een aparte pianoboek. Tevens kun je naar de website waar je de werkbladen vind waar je vanaf hoofdstuk 2 naar verwezen wordt. Verder vind je op de website het spelletje notentrainer, je vind er verschillende video’s waarin jonge violisten liedjes uit het boek laten zien en horen en video’s waarin Carmen bepaalde viooltechnieken uitlegt. In deel 1 staan er enkele liedjes van beroemde componisten en op de website vind je dan leuke achtergrondinformatie over deze toppertjes.

Hoofdstuk I

Leuke opbouw van losse snaren liedjes. Eerst leer je het ritme aan de hand van de ritmekaartjes en daarna leer je de kwartnoten, halve noten, halve noot met punt, hele noot en achtste noten. Tevens maak je kennis met rusten en legato spel (spelen van bogen). Je leert wat af en op streek is en hoofdstuk I bevat veel duetten.

Hoofdstuk II

In dit hoofdstuk leer je spelen met alle vingers op alle snaren. De liedjes zijn ook allemaal op 1 snaar, dus er is nog geen sprake van snaarwisselingen. Dit hoofdstuk heeft géén duetten!

Hoofdstuk III

Het laatste hoofdstuk van Zo speel ik viool deel 1 bevat liedjes met snaarwisselingen en vind je het duetten spel weer terug. Je maakt kennis met toonladders en leer je de juiste stokindeling te gebruiken. Je leert ook een nieuw ritme namelijk de kwartnoot met punt en de losse achste noot. Helemaal aan het einde van dit hoofdstuk leer je wat dynamieken.

Techniek

Naast de 3 hoofdstukken heb je ook 3 blz’s techniek. Je leert dan de toonladders, gebroken tersten en drieklanken van G, D en A. Deze techniekopdrachten is alleen gebaseerd op de rechterhand/arm, je leert namelijk verschillende stokmanieren.

Zo, dit wat betreft de inhoud van zo speel ik viool deel 1. Nu is het dan echt tijd voor mijn Review Time!

review zo speel ik viool deel I

Ik ben zelf best tevreden over dit deel. Het is een methode die goed werkt bij jonge kinderen. Ik raad hem dan ook alle viooldocenten van harte aan! Echter mis ik wel wat onderdelen, zoals je kunt lezen bij mijn Tip Noten. Deze punten pas ik met eigen ontworpen opdrachten toe in mijn lessen. Behalve natuurlijk de laatste, updaten van de bijbehorende website 😉